Kaikki oli viimein ohi.

 


Jarkko oli pakotie vaikeasta ja pelonsekaisesta elämästäni. Hänestä tuli eskapistinen ja romanttinen fantasia. Koska hän oli niin kaukana ja läsnä vain virtuaalisesti, minun oli helpointa olla hänen kanssaan. Minulla ei ollut voimia aitoon ihmissuhteeseen, mutta pystyin hetkittäin imitoimaan sellaista Jarkon kanssa. Meille kehittyi kesän mittaan puhelinsuhde: haparoivia ensitreffejä, vakiintuneita kohtaamisia, rakkautta, seksiä.

Sitten hän tuli luokseni pariksi päiväksi. 

Kaikki tapahtui. Kaikki mahtui kahteen vuorokauteen: vieraus ja ujous, ensimmäinen henkeäsalpaava kosketus, höyhenenherkkä läheisyys, taivaat repivä rakastelu, pyörryttävä rakastuminen. Mutta myös riita, viha, katkeruus ja kylmyys.

Viimeisenä iltana riitelimme, puhuimme menneistä ja tulevista. Rakastelimme hitaasti ja hiljaa, silmät syvällä toistemme silmissä, itkien. Nukahdimme sylikkäin, jäsenet ja sielut yhteenkietoutuneina. 

Seuraavana aamuna Jarkko lähti kotiin. Työpäiväni jälkeen itkin koko illan lähes refleksinomaista itkua, joka ei herennyt niinkään ajatuksista kuin fyysisestä pahanolontunteesta. Sydämeni tiesi jo, että kaikki oli viimein ohi. Pääni tiesi sen, kun Jarkko soitti samana iltana. Kun me molemmat replikoimme toisillemme maan pinnalle laskeutuneina, varautuneina ja laskelmoivina. 

Rakastan häntä raivokkaasti, yli kaiken. Mutta tunnen todellisuuden vakaan painon. Pystyn ensimmäistä kertaa kuukausiin hahmottamaan faktat selväpiirteisinä ja ymmärtämään itseni. Vuoden takainen uneni on nyt viimein käynyt toteen. Koin Jarkon kanssa suunnatonta onnea, ja silti minun oli kerrottava hänelle, että on mahdotonta olla yhdessä. Ja niin kuin unessa, myös todellisuudessa ylitseni pyyhkii suru, kipu ja tuntu tyhjyydestä. 

Mutta olen elossa. En ole luovuttanut. En enää pelkää elämää ja uusia huomisia, uusia sivuja ja kohtaloita. Tämän menetyksen ja tuskan vuoden jälkeen olen alkanut rakentaa elämääni alusta. 

Vuosi sitten minulla ei ollut mitään: Vain huonostisujuva opiskelu. Hajoava perhe. Mies, joka jätti minut, kun eniten häntä tarvitsin. Ystäväni uusissa elämissään satojen kilometrien päässä. Nyt olen töissä, josta olen saanut uusia tuttavuuksia, jopa ystäviä. Koulu tuntuu jo siltä, että todellakin vielä valmistun. Käyn ryhmäliikunnassa ja aloitin korealaisen kamppailulajin alkeiskurssin. Jo parien treenien jälkeen se vaikuttaa hauskalta ja haasteelliselta.

Minua ei pelota. Olen tehnyt oikein, kun olen antanut itselleni aikaa parantua kokemistani vastoinkäymisistä. Kun olen valmis, rakkauskin tulee. Aikanaan. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Eroottinen päiväuni

Kun paras ystävä ghostaa

Kuinka paljon silloin rakastit minua, kun petit?

Kiitos ja näkemiin

Kriisin jälkeen

Muuri välillämme

Siedätyshoitoa häpeään

Tuskinpa soitan takaisin.